۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

سؤال و جواب از شیخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله واسعة در مورد جماعت تبلیغ


الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله , وبعد:
سؤال از شیخ رحمة الله: به کثرت از جماعت دعوت و تبلیغ انتقاد می‌شود، با وجود این که این جماعت نقش برجسته‌ای در دعوت دارد، امید است به جای برحذرداشتن از این جماعت، این جماعت را در دعوت سلیم نصیحت کنی؟


جواب شيخ رحمة الله:* سخن‌های زیادی در مورد جماعت‌ها گفته می‌شود که کدامیک از این جماعت‌ها بهتر است و سخن‌هایی از این قبیل، در مورد جماعت دعوت و تبلیغ سخن‌های زیادی گفته می‌شود، به نظر من در این جماعت خیر بزرگی است، و تاثیر به سزایی دارد که در جماعت‌های دیگر که بیشتر تاثیرگذار هستند، چنین تأثیری مشاهده نمی‌شود.
و چه بسا کافرانی بوده اند که به دعوت این جماعت، مسلمان شده اند و چقدر گناهکارانی بوده اند که با دعوت اینها راه طاعت را در پیش گرفته اند، و این چیزی  است ثابت و مشهود که قابل انکار نیست، اما به نظر من این جماعت احتیاج به علم دارد، و در مورد بعضی افراد این جماعت به من اطلاع رسیده است که به علم و تعمق در آن علاقه ندارند، و می‌گویند: تعمق در علم ویژة علماء است و دیگر چنین حرف‌هایی در مورد علم می‌گویند، این اشتباه است و انتقاد من از جماعت تبلیغ در همین مورد است.
همچنین به من رسیده که رهبران این جماعت خارج از کشور ما، در دیگر کشورهای اسلامی دارای انحراف عقیدتی هستند، اگر درست باشد و دارای انحراف عقیدتی باشند، باید از آنها پرهیز کرد و فقط به دعوت در داخل کشور ما به صورت صحیح و درست بسنده نمود.
به هرحال، در جماعت تبلیغ خیر بزرگی می‌بینیم، ولی نقص‌هایی هم دارند، و همچنین مردم را از رهبران این جماعت در خارج از کشور ما اگر واقعاً انحراف عقیدتی دارند، برحذر می‌دارم، اما سرزمین ما به سپاس خداوند دارای علماء و نیکوکاران می‌باشد و نیاز نیست که ما به خارج از کشور سفر کنیم، مگر اسلام از کجا برخاسته است؟
آیا از این سرزمین برنخاسته است؟ و ایمان در نهایت به اینجا یعنی به مدینه برمی‌گردد، پس این سرزمین اولین محل طلوع اسلام بوده و در آخر هم بازهم اسلام به اینجا برخواهد گشت، و اینجا است که پیامبر r فرموده است: «یهود و نصارا را از جزیرة عربی بیرون کنید»(1)
و در مریضی فوتش فرموده است: «مشرکین را از جزیره العرب بیرون کنید»(1)

و در روایت مسلم فرموده است: «یهود و نصارا را از جزیرة عربی حتماً بیرون خواهم کرد، تا این که جز مسمان کسی در آن باقی نماند»(1)
(( حافظ ابن حجر در التلخیص الحبیر (4 / 139) و گفته است با عبارت «أَخْرِجُوا الْمُشْرِكِينَ مِنْ جَزِيرَةِ الْعَرَبِ» متفق علیه است.))

قواعد و رهمونهای بیداری اسلامی

التماس دعا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر