۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

حکم بکار بردن کلمه عشق برای خدا !

 



الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله , وبعد:


سوال : بسیاری از مردم خود را عاشق خدا، ستایش کننده ی خدا و محب و دوستدار خدا می نامند، آیا اسم گذاشتن به این نام ها جایز است یا خیر؟
جواب : خود را عاشق خدا نامیدن یک نوع بی ادبی است، ولی ستایش کننده ی خداوند و محب و دوستدار خداوند ، این نوع اسم گذاشتن اشکالی ندارد اما شایسته و بهترین است که این نام گذاشتن هم ترک شود.


شیخ صالح آل الشیخ در کتاب شرح فتوی الحمویه الکبری جلد هفتم می گوید :

از الفاظی که صوفیه آن را به کار می برند عشق است، شیخ صالح می گوید که به کار بردن کلمه ی عشق و اطلاق کردنش برای خداوند جایز و درست نیست. یعنی جایز نیست که کسی بگوید من عاشق خداوند هستم و به او عشق می ورزم و خداوند معشوق من است. آنچه که در کتاب و سنت درباره ی دوستی و محبت به خداوند آمده است بالاترین درجه محبت به خداوند می باشد:


دلیل منع شدن از به کار بردن کلمه ی عشق در باره ی خداوند( مانند : من عاشق خدا هستم و خداوند معشوق من است و چیزهای دیگر شبیه به این) 2 چیز است:

اول اینکه در قرآن و سنت اینگونه نیامده و آنچه که در قرآن و سنت آمده است به همان اکتفا می کنیم ، و عشق یک نوع از انواع محبت هاست، در مورد محبت و دوستی در قرآن و سنت آمده است اما درباره ی عشق چیزی نیامده است پس این دلالت بر جایز نبودن آن دارد.



دوم ، علت منع شدن و دلیل اینکه در قرآن و سنت نیامده ، این است که در عشق یک نوع زیاده روی در محبت وجود دارد که این به معنی محبت نیست ، عاشق در عشق به خود و معشوقش زیاده روی می کند ، عشق از درجات محبت است ولی در آن زیاده روی و وجود دارد . بنا بر این کلمه ی عَشَقَ و عشقٌ در لغت به معنای زیاده روی در دوست داشتن و محبت است و جایز نیست که کسی در محبت خود با خدا زیاده روی و از حد تجاوز بکند، همانطور که محبت با خدا و دوست داشتنش حق است همانطور نیز زیاده روی در دوست داشتن پروردگار جایز نیست ، زیرا که عاشق وقتی هوای نفسش یا محبت زیاد بر او غلبه کند ، هر کاری را که عقلش و به او وادار می کند انجام می دهد و همچنین به خاطر علاقه به محبوبش نیز کاری را انجام می دهد که نتیجه خوبی ندارد و به او خیر و نیکی نمی رسد.




به همین خاطر از به کار بردن کلمه ی عشق منع شده است. پس بنابراین بکار بردن کلمه ی عشق و آنچه که برگرفته از عشق است برای خداوند (به خاطر دو دلیلی که ذکر شد) جایز نیست . هم به خاطر اینکه در قرآن و سنت وارد نشده است و هم به این دلیل که در آن زیاده روی شده است .





التماس دعا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر